The natural choice
Smidigare inköp och bättre kontroll med smart kundportal
Genom att gå över till Tibnors digitala kundportal har Hagabergs Mekaniska inte bara förenklat sina inköp – de har också fått ner sina materialkostnader. Samtidigt har samarbetet mellan de två företagen fördjupats.
– Tack vare Tibnors kundportal kan vi optimera våra inköp och hålla nere priserna samtidigt som vi förhoppningsvis blir en bättre kund eftersom vi undviker en massa småköp. Nu blir det enklare och smidigare för båda parter, en win-win helt enkelt.
Det säger Tobias Widlund, CFO på Hagabergs Mekaniska, ett svenskt industriföretag som grundades för 40 år sedan i Örebro. I dag har Hagabergs Mekaniska, som är OEM-leverantör av trucktillbehör, 35 anställda, kontor i fyra länder och kunder över hela Europa. Alla produkter tillverkas i den egna fabriken i Askersund och råmaterialet köper de in från Tibnor.
Genomlysning av leverantörer
Tobias Widlund började som ny CFO och controller på Hagabergs Mekaniska 2022. Bland det första han då tog tag i var att se över vilka leverantörer och inköpsmönster företaget hade. Han bjöd in strategiska samarbetspartners, som Tibnor, för att se vad som kunde göras ännu bättre.
– Vi har köpt vårt råmaterial av Tibnor i många år och alltid uppskattat deras höga kvalitet, säkra leveranser och hållbarhetstänk. Dessutom försöker vi alltid hålla oss till svenskt stål i den mån det går eftersom det är en konkurrensfaktor för oss gentemot våra kunder. Därför kändes det självklart att inleda ett mer strategiskt samarbete med Tibnor men då ville vi också se vad vi kunde göra för att optimera våra inköp.
Gick över till kundportalen
Hagabergs Mekaniska fick bland annat rådet av Tibnors kundansvarige att gå över till att göra sina inköp via Tibnors kundportal. Tack vare det kan de numera enkelt styra sina kvantiteter och köpa precis rätt mängd material, få det levererat i precis rätt tid och till rätt pris.
– Det gäller att hitta balansen mellan att inte köpa för lite och inte för mycket, så att vi alltid har en lagom lagernivå men ändå får bra inköpspris tack vare att vi köper större mängder material. Allt detta kan vi göra både enkelt och smidigt sedan vi började arbeta i kundportalen, säger Tobias Widlund och tillägger att han uppskattar prisstegen som ger rabatter utifrån antal inköpta ton, och att man tydligt kan se dessa brytpunkter i kundportalen.
– En annan stor fördel är att man så tydligt ser stålets CO2-avtryck direkt i portalen, och om vi behöver mer data kan vi få ut filer kring hur mycket CO2 vi har förbrukat i snitt. Våra kunder kräver att vi ska kunna redovisa allt detta så det är en stor hjälp för oss att det är så enkelt att få tag i dessa siffror.
Optimerade inköp
Utöver fördelarna med kundportalen uppskattar han också att det är lätt att nå Tibnor om det dyker upp några frågor.
– För det mesta löser vi allting själva väldigt smidigt i portalen men det är tryggt att veta att den dag vi behöver få hjälp av en människa då finns det någon på andra sidan tråden som alltid svarar snabbt och kunnigt, och som dessutom alltid har goda råd att ge oss för att få ytterligare förbättringar. Tibnor är en leverantör som tar ansvar för att utveckla vår gemensamma affär.
Fakta om Hagabergs Mekaniska
Var: Huvudkontor i Askersund med säljkontor i Finland, Danmark och Polen.
Grundat: 1984
Antal anställda: 35
Gör: Tillverkar trucktillbehör samt tillbehör inom entreprenad. Har egen fabrik i Askersund och kunder över hela Europa.
Upptäck nya möjligheter
Upptäck alla möjligheter som Tibnors kundportal har att erbjuda och släppa loss ny affärspotential. Registrera dig helt utan extra kostnad.
Registrera dig här