The natural choice
Tibnor lanserar en ny identitet som återspeglar företagets innovativa förhållningssätt till stålindustrin
Efter nästan 30 år lanserar Tibnor nu en ny identitet som bättre återspeglar företagets nuvarande position på marknaden. Den nya identiteten symboliserar ett innovativt förhållningssätt till stålindustrin, ett fokus på digitalisering och en gemensam vision som förenar alla medarbetare inom koncernen.
Nästan 30 år har gått sedan Tibnor senast uppdaterade sin identitet och mycket har hänt sedan dess. Idag är Tibnor en ledande aktör i Norden med ett större och mer omfattande utbud av stål och metaller på alla marknader.
– Vi är inte samma företag som vi var för 30 år sedan och vi vill anpassa vår historia så att den återspeglar hur företaget fungerar idag. Vår nya identitet illustrerar bland annat att vi är det självklara valet när man väljer stålleverantör i Norden och Baltikum, säger Jeppe Ørum, kommunikationschef på Tibnor.
Koncernen kommer att implementera sin nya identitet inom alla affärsområden, den kommer att fungera som en förenande symbol för medarbetare i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen.
– Vi är över 1 100 kollegor fördelade på sju länder och vi anser att vår personal består av branschens mest kompetenta specialister och experter. Därför måste vi skapa ett modernt varumärke som de är stolta över och kan identifiera sig med, förklarar Jeppe Ørum.
– Denna nya identitet har sin grund i vårt breda produktsortiment, våra medarbetare och våra externa relationer. Vi vill ha en ledande roll med ansvarstagande. Därför är vi även mycket stolta över att vi tillsammans med vårt moderbolag SSAB kan erbjuda högkvalitativt stål för en grönare framtid.
Ny visuell identitet
Enligt Jeppe Ørum återspeglar Tibnors nya identitet företagets fokus på innovation och förmåga att utmana traditionella metoder inom stålindustrin. Detta fokus på innovation och utmanande av branschnormer ligger i linje med Tibnors vision om att vara ett modernt, framåttänkande företag.
I den nya identiteten ingår även en omarbetad logotyp där flera element från tidigare logotyper har införlivats, bland annat rundade B, O och R som en symbol för företagets kärnvärden. De nya jordnära färgerna hänvisar till stål och de turkosgröna nyanserna understryker företagets moderna inställning till branschen.
– Vår nya visuella identitet återspeglar Tibnors vision om att vara en modern, innovativ ståldistributör med en gedigen förbindelse till branschen och vår naturliga miljö. Vi uttrycker detta genom att använda dämpade jordnära färger och göra mer moderna färgval, säger Jeppe Ørum.
Tibnor lanserar sin nya identitet den 31 mars 2023.